محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت سی پی یو و ریزپردازنده در چیست؟ به زبان بسیار ساده

تفاوت بین CPU و Microprocessor در چیست ؟  واژه CPU که مخفف Central Processing Unit به معنای واحد مرکزی محاسبات است سالها قبل برای شناسایی و مشخص کردن قسمتی از دستگاه که عملیات های پردازشی سیستم را انجام می داد بکار می رفت. این واژه در واقع خیلی قبل تر از به وجود آمدن و ارائه شدن مدارهای مجتمع و Microprocessor ها اختراع شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی و تبدیل شدن فناوری از نوعی به نوع دیگر اندازه CPU ها نیز به مرور شروع به کوچکتر شدن کرد. CPU های قدیمی شامل لامپ های خلاء برقی به همراه کلی سیم کشی بودند که به همدیگر متصل شده بودند و فضای بسیار زیادی را اشغال می کردند.

تفاوت سی پی یو و ریزپردازنده در چیست؟ به زبان بسیار ساده

با ظهور ترانزیستور ها به شدت اندازه CPU ها کاهش پیدا کرد. با پیشرفت تکنولوژی و اختراع های جدید و به ویژه اختراع مدارهای مجتمع یا Integrated Circuits که شما آنها را به نام IC می شناسید و همچنین به وجود آمدن Microprocessor ها اندازه CPU ها به شدت و به یکباره کاهش بسیار زیادی پیدا کرد و CPU ها بسیار بسیار کوچک شدند.

یک Microprocessor یا ریزپردازنده در واقع یک Integrated Circuit یا مدار مجتمع ( IC ) بسیار پیشرفته است که در داخل آن میلیون ها ترانزیستور در کنار هم در قالب یک قطعه قرار گرفته اند. در واقع وجود همین ترانزیستورها در میکروپروسسور است که به آن اجازه می دهد اکثر کارهایش را بتواند به تنهایی انجام دهد و ترانزیستورها در واقع موتور متحرک Microprocessor هستند.

Microprocessor ها آنقدر پیشرفته هستند که با عرضه شدن به بازار تقریبا همه اشکال مختلف محاسباتی در دنیا را تحت تاثیر خود قرار دادند. در اوایل ارائه شدن Microprocessor ها این نوع پردازنده ها به عنوان یک مکمل برای CPU در نظر گرفته می شدند اما به مرور خودشان تبدیل به یک پردازنده تک قدرتمند شدند.

تفاوت سی پی یو و ریزپردازنده در چیست؟ به زبان بسیار ساده

میکروپروسسور ها در واقع اولین نسل از پردازنده ها بودند که از اجزای اضافه تری در پردازنده استفاده کردند ، برای مثال آنها برای اولین بار قسمتی از حافظه RAM را به عنوان Cache برای پردازنده در نظر گرفتند تا سرعت دسترسی به اطلاعات را بالاتر ببرند. در خصوص انواع Cache و ساختارشان بهتر است به مقاله بنده با عنوان انواع CPU Cache در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران مراجعه کنید.

فکر می کنم برای شما حالا بهتر جا افتاده باشد که چرا امروزه میکروپروسسور ها براحتی در کنار CPU ها کار می کنند و بعضا جای CPU ها را گرفته اند. تکنولوژی مورد استفاده در Microprocessor ها اینقدر پیشرفته است که این امکان را به ما می دهد که چندین CPU را امروزه درون یک Microprocessor قرار بدهیم .

بعضا از انواع پردازنده های چند هسته ای اعم از Dual Core و Core I7 و ... استفاده کرده اید ، در واقع امروزه ما از Microprocessor هایی استفاده می کنیم که داخل آنها CPU ها قرار گرفته اند. برای درک بهتر مفاهیم Dual Core و Core I7 بهتر است به مطلب لینک شده در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران مراجعه کنید. اما این انتهای ماجرا نیست و قابلیت های Microprocessor ها به همین ختم نمی شود.

تفاوت سی پی یو و ریزپردازنده در چیست؟ به زبان بسیار ساده

اگر بخواهیم یک چشم انداز از تکنولوژی های پردازنده های امروزی به شما ارائه کنیم می توانیم با قاطعیت بگوییم که همه CPU های امروزی در واقع Microprocessor هستند اما همه Microprocessor ها CPU نیستند. استفاده از میکروپروسسور ها امروزه اینقدر گسترش پیدا کرده است که شما ممکن است در یک سیستم کامپیوتری از چندین Microprocessor بصورت همزمان استفاده کنید .

تفاوت سی پی یو و ریزپردازنده در چیست؟ به زبان بسیار ساده

بدون شک با ظهور کردن تکنولوژی به نام میکروپروسسور صنعت سخت افزار دچار تحول شد و جایگزین شدن این تکنولوژی با تکنولوژی ترانزیستور که زمانی پادشاه کامپیوترها بودند خود نمایانگر قدرت این قطعه کامپیوتری است. امروزه حتی کارت گرافیک شما هم برای خودش پردازنده ای جدا دارد که شما آن را به عنوان GPU که مخفف Graphic Processing Unit است می شناسید که در واقع داخل آن یک Microprocessor است. فناوری CUDA که در کارت گرافیک استفاده می شود نیز از همین ساختار میکروپروسسور برای انجام پرداش های گرافیکی استفاده می کند.

میکروپروسسور مورد استفاده در کارت گرافیک یا GPU

برای اینکه خلاصه ای از این مطلب ارائه کرده باشیم توجه کنید که CPU به هر حال مغز سیستم کامپیوتر ما محسوب می شود و این قسمت است که تمامی تصمیمات پردازشی و در نهایت تمامی فرآیند های پردازشی سیستم را انجام می دهد. تمامی قسمت های دیگر کامپیوتر بدون کوچکترین بحثی از این مغز و مرکز فرماندهی سیستم اطاعت می کنند و هر چه CPU به آنها دستور بدهد باید انجام شود. میکروپروسسور در واقع یک پیشرفت تکنولوژی در عرصه طراحی ترانزیستورها می باشد که اجازه قرار گرفتن چندین ترانزیستور در یک بسته کوچک را می دهد.

این فناوری اینقدر گسترده شد که امروزه درون خود CPU ها را می بیند ، این فناوری اینقدر پیشرفته و اقتصادی است که تقریبا امروزه همه سازندگان و تولید کنندگان تجهیزات کامپیوتری از میکروپروسسور استفاده می کنند و این محصول جایگزین CPU های قدیمی شده است به گونه ای که امروزه تقریبا همه CPU هایی که مشاهده می کنید به نوعی میکروپروسسور یا ریزپردازنده هستند. اگر در این خصوص نظری دارید خوشحال می شویم از نظرات شما در ادامه همین مطلب استفاده کنیم .


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات