آموزش استفاده از Device Manager و مدیریت سخت افزارهای ویندوز

چگونه از Device Manager استفاده کنیم؟ سیستم عامل ویندوز شما قاعدتا بر روی یک سری سخت افزارهای مختلف اعم از مادربورد ، کارت گرافیک ، کارت شبکه ، هارد دیسک ، CD یا DVD ROM ، کیبورد ، کارت صدا و ... نصب و راه اندازی شده است. ویندوز برای اینکه به شما قابلیت مدیریت متمرکز این سخت افزارها را بدهد برای شما یک کنسول به نام Device Manager یا مدیریت دستگاه را در اختیار شما قرار داده است. Device Manager یک کنسول مدیریتی است که یک دید کلی از کلیه سخت افزارهای نصب شده بر روی سیستم عامل بصورت طبقه بندی شده را نمایش می دهد و به شما اجازه مدیریت هر یک از این سخت افزارها را می دهد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

شما از طریق این کنسول می توانید پیکربندی های مختلفی که بر روی سخت افزارهای موجود بر روی ویندوز انجام شده است را مشاهده کرده و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید ، تمامی درایورهای سخت افزارهای موجود در این قسمت قابل مدیریت هستند و شما می توانید براحتی درایور یک سخت افزار را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین شما می توانید از طریق این کنسول شناسایی سخت افزارها توسط سیستم عامل را تعیین کنید ، بدین معنا که برای ویندوز تعیین کنید که وسیله های سخت افزاری جدید را شناسایی کنید یا شناسایی نکند. البته بحث در مورد Device Manager زیاد است اما ما سعی داریم در این مقاله تا حدودی شما را با این کنسول مدیریتی و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

برای وارد شده به کنسول Device Manager شما می توانید از چندین روش استفاده کنید . در ابتدا می توانید با رفتن به control panel و انتخاب Device Manager وارد این کنسول شوید. روش دوم استفاده از کنسول مدیریتی کامپیوتر است که با وارد کردن دستور compmgmt.msc می توانید وارد این کنسول و در نهایت وارد Device Manager شوید . بهترین راه که راه مستقیم است ، استفاده از Shortcut این کنسول از طریق Run می باشد که با وارد کردن دستور devmgmt.msc می توانید بصورت مستقیم وارد این کنسول شوید. در عکس زیر روش های مختلف باز کردن این کنسول را مشاهده می کنید.

وارد شدن به محیط Device Manager در ویندوز
محیط Device Manager

شیوه دسته بندی سخت افزارها در کنسول Device Manager

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، سخت افزارهای موجود بر روی سیستم بصورت طبقه بندی شده در Device Manager نمایش داده می شوند ، اگر می خواهید بدانید که سخت افزار مورد نظر شما در کدامیک از دسته بندی های بالا قرار گرفته است بایستی طبقه بندی آنها را خوب بشناسید تا یک راست به سراغ سخت افزار مورد نظر خود بروید ، در ادامه طبقه بندی هایی که در بالا مشاهده می کنید را تشریح خواهیم کرد :

  • Batteries: در این قسمت شما باطری هایی که توسط سیستم عامل ویندوز شناسایی شده اند را مشاهده می کنید ، توجه کنید که ممکن است هر یک از سخت افزارهای شما برای خود یک باطری داشته باشد و چندین باطری در اینجا به شما نمایش داده شود.
  • Bluetooth Radios: اگر از سخت افزارهای جانبی Bluetooth یا لپ تاپی استفاده می کنید که دارای قابلیت Bluetooth می باشد ، می توانید این تجهیزات را در این قسمت مدیریت کنید. تمامی ماژول های مربوط به Bluetooth در این قسمت به شما نمایش داده می شوند.
  • Computer: در اینجا مشخصات کلی سیستم به شما نمایش داده می شود که بر پایه و اساس پردازش های 32 بیتی طراحی شده است یا بر پایه و اساس پردازش های 64 بیتی ، برای مثال اگر در اینجا شما گزینه X64 را مشاهده کردید قطعا سیستم شما از پردازشگر 64 بیتی استفاده می کند.
  • Disk drives: تمامی دیسک درایو های نصب شده بر روی سیستم شما را نمایش می دهد . منظور همان هارد دیسک هایی است که بر روی سیستم شما نصب شده اند ، توجه کنید که هارد دیسک های اکسترنال نیز معمولا در این قسمت سیستم نمایش داده می شوند.
  • Display Adapters: در این قسمت کارت گرافیک نصب شده بر روی سیستم شما نمایش داده می شود . اگر مشکلاتی برای درایور کارت گرافیک خود دارید و تصاویر به درستی به شما نمایش داده نمی شوند ، اولین مورد بررسی این قسمت از تنظیمات می باشد.
  • DVD CD ROM Drives: نام این قسمت از سیستم عامل های قدیمی ویندوز برگرفته شده است و معمولا کمتر کسی در این روزها از CD استفاده می کنید. کلیه تجهیزاتی که دیسک خوان هستند و CD یا DVD را می توانند بخوانند در این قسمت قرار می گیرند ، توجه کنید که Blueray نیز در همین طبقه بندی قرار می گیرد.
  • IDE ATA ATAPI Controller: کنترلرهای مربوط به درایوهای دیسک سخت افزاری نصب شده بر روی سیستم را نمایش میدهد.
  • Imaging Devices : تجهیزاتی مانند وب کم و دوربین های جانبی در این قسمت نمایش داده می شوند.
  • Keyboards : همانطور که از نامش پیداست کیبوردهایی که بر روی سیستم نصب شده اند را نمایش می دهد.
  • Mice and other pointing devices : انواع تجهیزات اشاره گر اعم از ماوس ، صفحه لمسی و Pad در این قسمت نمایش داده می شود.
  • Monitors : تعداد و نوع مانیتورهایی که بر روی سیستم نصب می شوند را نمایش می دهد ، توجه کنید که شما قابلیت استفاده از چندین مانیتور در لحظه را ویندوز دارید.
  • Network Adapters : کارت شبکه های مختلف از قبیل کارت شبکه بیسیم ، کابلی ، بلوتوس و غیره در اینجا نمایش داده می شوند.
  • Processors : تعداد و نوع CPU های نصب شده بر روی سیستم را به شما نمایش می دهد.
  • Sound video and game controllers : تجهیزات کارت صدا و ضبط صدا و ویدیو در اینجا نمایش داده می شوند ، بعضا کنترلرهای بازی از جمله Joystick ها نیز در این قسمت به شما نمایش داده می شوند.
  • Universal Serial Bus controller : تجهیزات USB که به سیستم شما متصل شده اند در اینجا به شما نمایش داده می شوند.

روش استفاده از کنسول Device Manager

بعد از وارد شدن به کنسول Device Manager شما با تصویری مشابه آنچه در بالا می بینید روبرو خواهید شد. کلیه سخت افزارهایی که بر روی سیستم عامل شما نصب شده اند در اینجا بصورت لیست شده قابل مشاهده می باشند. مشخصات هر یک از این سخت افزارها را می توان بصورت جداگانه مشاهده کرد که شامل نام سخت افزارها ، جزئیات درایورهای نصب شده برای آن ، نصب و حذف آن و بسیاری دیگر از تظیمات مرتبط با سخت افزارها می شود.

زمانیکه شما قسمتی از این تنظیمات سخت افزاری را تغییر می دهید ، سیستم عامل ویندوز بلافاصله تنظیمات خود را متناسب با تغییر انجام شده تغییر خوهد داد. برای مشاهده جزئیات هر یک از سخت افزارها کافیست بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. برای مثال ما در تصویر زیر بر روی کارت شبکه خود راست کلیک کرده و Properties میگیریم.

استفاده از Device Manager

قبل از اینکه به سراغ Properties برویم بهتر است نگاهی به مواردی که در تصویر بالا مشاهده می شود بیاندازیم که معمولا این تصویر برای تمامی سخت افزارهای ما به شکلی مشابه نمایش داده می شود. توضیحات این موارد به شرح زیر می باشد :

  • Update Driver Software : با انتخاب این گزینه اگر سخت افزار شما یک سخت افزار استاندارد باشد و توسط شرکت مایکروسافت معتبر تشخیص داده شود ، ویندوز در صورتیکه به اینترنت متصل باشد به وب سایت مایکروسافت مراجعه کرده و آخرین نرم افزار درایور معتبر ارائه شده توسط مایکروسافت را بصورت خودکار دانلود می کند. توجه کنید که صرفا درایورهایی از نظر مایکروسافت معتبر هستند که دارای Sign این شرکت باشند. شما با وارد کردن دستور Sigverif در Run می توانید لیست درایورهایی که دارای Sign مایکروسافت نیستند و بر روی سیستم شما نصب شده اند را مشاهده کنید.
  • Disable : به معنی غیرفعال کردن سخت افزار مورد نظر می باشد . شما در مواقعی که نمی خواهید از یک سخت افزار استفاده کنید و یا آن سخت افزار برای شما مشکلاتی ایجاد کرده است ، یا اینکه می خواهید تست کنید که مشکل سخت افزاری وجود دارد یا نه از این گزینه می توانید استفاده کنید ، توجه کنید که زمانیکه شما یک سخت افزار را غیرفعال یا Disable میکنید ، در مصرف برق و باطری سیستم صرفه جویی می شود ، غیر فعال کردن سخت افزار های غیر ضروری برای لپ تاپ ها در زمانی که بر روی باطری کار می کنند بسیار کار معمولی است .
  • Uninstall : با استفاده از این گزینه شما می توانید سخت افزار خود را از روی سیستم حذف کنید.
  • Scan for hardware changes : اگر شما در لحظه تغییری بر روی سخت افزارهای خود انجام داده اید اما این تغییر هنوز بر روی Device Manager قابل مشاهده نمی باشد با انتخاب این گزینه می توانید به سیستم بگویید که مجددا سیستم عامل را برای پیدا کردن تغییرات سخت افزاری بررسی کند.
  • Properties : با انتخاب این گزینه ریز جزئیات هر سخت افزار به شما نمایش داده می شود که برای مثال در زیر جزئیات کارت شبکه را مشاهده می کنید.
استفاده از Device Manager

همانطور که تصویر بالا مشاهده می کنید ، با کلیک کردن بر روی Properties مربوط به هر سخت افزار جزئیات آن به شما نمایش داده می شود.نکته مهم در اینجاست که تعداد Tab هایی که در اینجا مشاهده می کنید بستگی به نوع سخت افزار شما دارد و فقط 3 Tab هست که در بین سخت افزارها بصورت مشترک وجود دارد که به ترتیب Tab های General ، Drivers و Details می باشند. General وضعیت سخت افزار مورد نظر را نمایش می دهد .

اگر در قسمت Device Details جمله This device is working properly را مشاهده کردید بدین معناست که دستگاه شما به درستی کار می کند. در Tab مربوط به Drivers شما همان مواردی را مشاهده می کنید که در راست کلیک کردن بر روی دستگاه در Device Manager مشاهده کردید با این تفاوت که گزینه ای به نام Rollback Drivers نیز به آن اضافه شده است. با استفاده از این گزینه شما می توانید در صورت بروز مشکل برای سخت افزار شما در صورت بروز رسانی درایور جدید نصب شده ، درایور را به حالت اولیه قبل از بروز رسانی برگردانید. شما می توانید با استفاده از Details تمامی جزئیات سخت افزاری این سخت افزار اعم از ID ها و بسیاری مشخصات دیگر را مشاهده کنید.

معرفی انواع کد خطا در Device Manager

برخی اوقات ممکن است وارد Device Manager شوید و با خطاهایی که برای دستگاه های مختلف وجود دارد مواجه شوید . توجه کنید که خطاهایی که در Device Manager مشاهده می کنید با خطاهایی که سیستم می دهد متفاوت هستند . اینگونه خطاها معمولا زمانی رخ می دهند که خطایی در درایورها وجود دارد و یا تداخلی در سخت افزارها پیش آمده است و یا سیستم دچار مشکلات سخت افزاری شده است. در صورت مواجه شدن با چنین خطاهایی باید توجه کنید که هر یک از آنها برای خود دارای یک کد خطا می باشد که از طریق آ ن شما می توانید مشکل پیش آمده را شناسایی و رفع کنید ، در ادامه لیستی از این شماره خطاها را مشاهده می کنید:

  1. کد 1 = این وسیله پیکر بندی صحیحی نداشته است .
  2. کد 3= درایور این وسیله ممکن است خراب شده باشد یا این وسیله را در زمانی که حافظه کم است اجرا کرده باشد.
  3. کد 10= وسیله نمی تواند شروع به کار کند.
  4. کد 12=وسیله نمی تواند به حد کافی منابع آزاد را برای استفاده ی خود پیدا کند.اگر میخواهید از این وسیله استفاده کنید باید یکی دیگر از وسایل دیگر را غیر فعال کنید.
  5. کد 14 = وسیله تا زمان Restart شدن سیستم قادر به فعالیت نمی باشد.
  6. کد 16=ویندوز قادر به شناسایی همه ی منابعی را که این وسیله استفاده می کند نیست.
  7. کد 18=دوباره باید درایورها را برای این وسیله نصب کنید.
  8. کد 19=ویندوز نمی تواند با این وسیله ی سخت افزاری شورع به کار کند. زیرا پیکربندی اطلاعاتی آن دچار اسیب شده شده است برای این منظور باید این وسیله را از حالت نصب خارج و دوباره نصب کنید.
  9. کد21=ویندوز این وسیله را زدوده است.
  10. کد 22= وسیله ی مورد نظر غیر فعال است.
  • در Device Manager ویندوز چکار می توان کرد؟

    از ساده ترین کارهای مدیریت سخت افزاری از جمله حذف کردن ، نصب کردن ، به روز رسانی ، غیرفعال سازی ، تا کارهای پیشرفته تری مثل تغییرکدهای سخت افزاری ، شناسایی خطاهای سخت افزاری ، هشدارهای سخت افزاری و ... را می توان در Device Manager انجام داد
  • چند عدد کد خطا در Device Manager وجود دارد؟

    ده عدد کد خطای معروف در Device Manager ویندوز وجود دارد که هر کدام معنی و مفهوم خاص خودشان را دارند که در این مقاله در خصوص انواع کد خطا در Device Manager صحبت کرده ایم.

نظرات