محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت MacBook Pro و MacBook Air در چیست؟

تفاوت مک بوک پرو و مک بوک ایر در چیست؟ شرکت اپل محصولات لپتاپ خود را با نام تجازی MacBook و سیستم عامل معروف OS X به بازار ارائه می کند. امروزه بصورت کلی دو نوع محصول MacBook معروف در بازار وجود دارد که به MacBook Pro و MacBook Air معروف هستند. مهمترین تفاوتی که در میان MacBook Air و MacBook Pro وجود دارد میزان اهمیت دادن و توجه به مقولهMobile Computing در میان این دو محصول است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

MacBook Pro محصول تقریبا قدیمی تری به حساب می آید و به نوعی یک لپتاپ مانند سایر لپتاپ های دیگر است ، MacBook Pro اولویت کار خود را بر روی قدرت پردازشی ، کارایی و ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات متمرکز کرده است در حالیکه MacBook Air اولویت کار خود را در قابل حمل بودن یا در اصطلاح پرتابل بودن متمرکز کرده است ، بنابراین در MacBook Air اولویت در طراحی با کاهش دادن اندازه و وزن محصول بوده است .

مقایسه MacBook Air و MacBook Pro

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید و احتمالا حدس زده اید لپتاپ بالایی MacBook Air و لپتاپ پایینی MacBook Pro هستند ، MacBook Air در واقع در دسته بندی Ultrabook ها قرار می گیرد و بسیار نازک و سبکتر از MacBook Pro ای است که در دسته بندی Notebook ها قرار می گیرد.

البته این نازک و سبک بودن هم به خودی خود مدل های دیگری از MacBook Air را توسط اپل وارد بازار کرد که دو مدل آنها 11 اینچی و مدل 13 اینچی بودند ، در این میان MacBook Pro نیز در سه مدل 13 اینچی ، 15 اینچی و 17 اینچی به بازار ارائه شد. بنابراین اگر قصد خرید لپتاپ های Apple را دارید و می خواهید صفحه نمایش بزرگ را تجربه کنید قطعا MacBook Pro را بخرید.

سری محصولات MacBook Air 11 اینچی و 13 اینچی
سری محصولات MacBook Pro  13 15 و 17 اینچی

یکی دیگر از مهمترین تفاوت هایی که می توان میان MacBook Air و MacBook Pro بیان کرد بحث درایو های این دو دستگاه است. MacBook Air فقط و فقط با هارد درایو های SSD یا Solid State Drive به بازار ارائه می شود در حالیکه MacBook Pro بصورت پیشفرض با هارد درایوهای معمولی به بازار ارائه می شود اما مشتری می تواند در بدو سفارش تقاضای بروز رسانی هارد درایو به SSD را بکند.

وجود هارد درایوهای SSD ضمن ارائه سرعت بهتر به شما ، کارایی دستگاه را بسیار بالا می برند. هارد درایوهای SSD در مقابل هارد درایو های HDD بسیار سریعتر هستند و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این درایوها تقریبا با HDD ها قابل مقایسه نیست ، با توجه به اینکه حرکت مکانیکی در این هارد درایوها وجود ندارد برق کمتری مصرف می کنند و به هیچ عنوان مثل HDD های معمولی صدا تولید نمی کنند.

نکته منفی در خصوص هارد درایوهای SSD ظرفیت کم و قیمت بسیار بالای این نوع هارد درایوها است. در حالیکه MacBook Air ها با حافظه های SSD ای به ظرفیت 64 و 128 گیگابایت به بازار ارائه می شوند ، MacBook Pro با هارد درایوهای 320 ، 500 و 750 گیگابایت به بازار ارائه می شود.

آخرین نکته ای که در خصوص تفاوت MacBook Air و MacBook Pro می توانیم به آن اشاره کنیم این است که MacBook Pro دارای DVD Drive است اما MacBook Air بر حسب قانون Ultrabook ها فاقد DVD Drive است و این یک مزیت برای MacBook Pro محسوب می شود چون شما می توانید براحتی اطلاعات خود را در آن Backup بگیرید.

بنابراین اگر می خواهید MacBook Air ای داشته باشید که DVD Drive هم داشته باشد باید در کنار ان یک DVD Drive خارجی سفارش بدهید. البته وجود DVD Drive باعث سنگین تر شدن دستگاه می شود و این نیز یک نکته منفی محسوب می شود ، هر چند امروزه کمتر از DVD Drive استفاده می شود. بصورت کلی می توانیم تفاوت های MacBook Air و MacBook Pro را به شکل زیر عنوان کنیم :

  • MacBook Pro دارای کارایی و قدرت پردازشی بهتری در مقایسه با MacBook Air است
  • MacBook Air دارای وزن کمتر و قابلیت حمل آسانتر است
  • اندازه MacBook Pro معمولا از MacBook Air بزرگتر است
  • MacBook Air فقط از هارد درایوهای SSD استفاده می کند
  • MacBook Pro از هارد درایوهای HDD هم استفاده می کند
  • MacBook Pro دارای DVD Drive است اما MacBook Air فاقد DVD Drive است

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات