محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

JBOD چیست؟ معرفی مفهوم جی باد در استوریج ها

جی باد | JBOD چیست؟ برخی اوقات ممکن است شما یک دستگاه Enclosure یا Storage داشته باشید و تعدادی هارد دیسک بر روی آنها داشته باشید و نخواهید بر طبق عادت همیشگی هارد دیسک های موجود را با همدیگر RAID کنید و یا اصلا هارد دیسک ها از برند ها و ظرفیت های مختلفی هستند و با هم ناهماهنگی دارند و شما می خواهید بدون استفاده از RAID از این هارد دیسک ها در قالب یک Logical Volume استفاده کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در چنین مواردی ممکن است شما در کنسول مدیریتی دستگاه Storage خودتان با گزینه ای به نام JBOD مواجه شوید. JBOD مخفف کلمه های Just a Bunch Of Disks یا Just a Bunch Of Drives به معنی چند هارد درایو یا چند دیسک است که در کنار هم به خوبی و خوشی کار می کنند و هیچ کاری به اطلاعات همدیگر بر خلاف ساختار RAID که دارای Redundancy می باشد کار می کنند. در واقع JBOD به مجموعه ای از هارد دیسک ها گفته می شود که به عنوان RAID در یک Storage پیکربندی نشده اند و بصورت ساده استفاده می شوند.

JBOD چیست

در ساختارهای RAID شما چندین دیسک دارید که همه این دیسک ها برای اینکه اطلاعات شما از دست نرود به گونه ای پیکربندی شده اند که بتوانند برای شما خطاپذیری یا Fault Tolerance و Redundancy یا افزونگی ایجاد کنند که در صورت بروز مشکل برای یکی از هارد دیسک های شما برای اطلاعات شما مشکلی پیش نیاید.

اما اگر نخواهیم این هارد دیسک ها را بصورت RAID پیکربندی کنیم در واقع ما می خواهیم از تمامی فضاهای موجود بر روی دیسک های خود استفاده کنیم ، در اینجا شما JBOD ایجاد می کنید که همه دیسک ها بدون داشتن Redundancy و Fault Tolerance صرفا در قالب یک Logical Volume ترکیب شده از چندین هارد دیسک به سیستم عامل معرفی می شوند.در JBOD دیسک ها بصورت مستقل از هم کار می کنند و اگر کمی با ساختار Dynamic Disks آشنایی داشته باشید

در واقع JBOD مکانیزم Spanned Volume در ویندوز را در Storage ها به ما ارائه می دهند. در Spanned Volume شما چندین دیسک را در کنار هم قرار می دهید و از همه فضاهای موجود بر روی آنها استفاده می کنید ، هرگاه دیسک اول پر شد سیستم عامل بصورت خودکار به سراغ دیسک دوم می روم اما تمامی این دیسک ها در قالب یک دیسک به سیستم عامل معرفی می شوند. زمانیکه شما می خواهید از تمامی فضاهای موجود بر روی هارد دیسک های Storage خود استفاده کنید از JBOD استفاده می کنید.مفهوم JBOD در ویندوز به نام Spanned Volume و در لینوکس به عنوان LVM شناخته می شود.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات