علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

تفاوت ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی دیسک ها در چیست؟

چرا ظرفیت دیسک ها همانی نیست که روی آنها نوشته شده است؟ شاید برای شما هم جالب باشد که مثلا یک هارد دیسک یک ترابایتی خریداری می کنید و بعد متوجه می شوید که مثلا 900 و خورده ای گیگ است یا برعکس ، این موضوع به این دلیل است که تعاریف در خصوص فضا و ظرفیت هارد دیسک ها به دو صورت اسمی و واقعی تقسیم بندی می شود و ما به عنوان یک کارشناس توسینسویی باید این تفاوت ها را درک کنیم یکی از مهمترین دلایل این است که ظرفیت نوشته شده بر روی دیسک بر پایه مبنای ۱۰ و ظرفیت سیستم عاملی (ویندوز) بر مبنای ۲ بعبارتی صفر و یکی بوده.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

مثال:

  • ظرفیت اسمی : یک مگا بایت برابر 1000 کیلو بایت
  • ظرفیت ویندوزی : یک مگا بایت برابر 1024 کیلو بایت

مثال :

  • ظرفیت اسمی : یک گیگا بایت برابر 1000 مگا بایت یا 1000000 کیلو بایت
  • ظرفیت ویندوزی: یک گیگا بایت برابر 1024 مگا بایت یا 1048576 کیلو بایت

بعبارتی اگر بر روی هاردی نوشته باشه ظرفیت یک گیگا بایته یعنی تقریبا ۴۸ مگ فضای کمتری دریافت کرده.و بعبارتی دیگه اگه هاردی نوشته باشه 500 گیگا بایت یعنی 500 ضربدر ۴۸ مگا (۲۴۰۰۰ مگا) فضای کمتری دریافت کرده.نکته : در os x و ubantu به دلیل اینکه محاسبه ظرفیت بر اساس مبنای ۱۰ بوده و به دلیل همخوانی با مبنای ۱۰ نامی دیسک ها بهتر می توان برای فضای مورد نیاز تصمیم کیری کرد.


علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات