محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت RAID 5 و RAID 6 در چیست؟ مقایسه دو سطح RAID : کدام بهتر است

RAID سطح 5 بهتر است یا سطح 6 ؟ در خصوص RAID های نرم افزاری در سیستم عامل های مختلف خانم مهندس قرباوی مقاله ای با همین عنوان را نوشته اند که می توانید به آن مراجعه کنید اما زمانیکه صحبت از RAID های سخت افزاری می شود ساختار به گونه دیگری است. امروزه تقریبا همه RAID Controller های سخت افزاری موجود در بازار RAID 5 و RAID 6 را پشتیبانی می کنند. در این نکته می خواهیم به این موضوع بپردازیم که RAID 6 چه هست و چه زمانی بایستی به جای RAID 5 استفاده شود. زمانیکه صحبت از معماری یک راهکار ذخیره سازی می شود ، طراحی و برنامه ریزی اولین و مهمترین فاکتور است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

علاوه بر مسائلی مانند اینکه چه پروتکل ذخیره سازی بایستی انتخاب شود مثلا iSCSI یا Fibre Channel یا NAS یا غیره و یا اینکه چه نوع دیسکی باید استفاده شود مثلا SAS ، SATA ، SSD یا چیز دیگر .... شما باید به مسئله مهمتری به نام الگوریتم RAID فکر کنید. زمانیکه با حجم داده های کمی سر و کار داریم شاید RAID های 1و 5 همیشه بهترین گزینه ها باشند اما زمانیکه صحبت از داده های حجیم می شود دیگر امکان استفاده از این RAID ها وجود ندارد و بایستی به سراغ راهکارهای دیگر رفت.

بعضا در محیط هایی که از ساختارهای ذخیره سازی حجیمی مانند تجهیزات SAN و NAS استفاده می شود معمولا استفاده از RAID 6 را بر RAID 5 ترجیج می دهند. برای اینکه به درستی بتوانید تفاوت RAID 5 و RAID 6 را درک کنید ما هر کدام از این RAID ها را برای شما باز می کنیم. RAID 5 آرایه ای از دیسک ها است که در این آرایه Parity Bit ها توزیع می شوند. شکل پایین ساختار کلی RAID 5 را نمایش می دهد.

معرفی ساختار RAID 5

بلوک های خاکستری رنگی که در تصویر بالا مشاهده می کنید در واقع Parity Bit هایی هستند که در بین دیسک ها توزیع شده اند. برای راه اندازی RAID 5 شما حداقل به سه عدد دیسک نیاز خواهید داشت ، در مثال بالا از چهار دیسک استفاده شده است تا در ادامه بتوانید درک بهتری از تفاوت بین RAID 5 و RAID 6 بدست بیاورید. در RAID 6 از دو دیسک مجزا برای پیاده سازی ساختار Parity استفاده می شود تا تمامیت یا بهتر بگوییم Integrity داده ها بیشتر شود.در شکل پایین ساختار RAID 6 را مشاهده می کنید :

معرفی ساختار RAID 6

بلوکهای خاکستری رنگی که در تصویر بالا مشاهده می کنید Parity Bit ها هستند .اما دقت کنید که در هر دیسک دو بلوک Parity Bit وجود دارد. ساختار RAID 6 به گونه ای است که Overhead زیادی بر روی هارد دیسک ها و دستگاه های ذخیره سازی دارد و همچنین فضای بهینه کمتری نسبت به RAID 5 استفاده می شود ، همه اینها در کنار این مورد قرار می گیرند که الگوریتم این RAID 6 به نسبت الگوریتم پیچیده تری نسبت به الگوریتم مورد استفاده در RAID 5 می باشد. شما در RAID 5 سرعت نوشتن بالاتری نسبت به این RAID6 دارید . ترجیجا در محیط هایی که نوشتن و خواندن سرعت بالایی نیاز دارد بنده به شخصه ترجیج می دهم از RAID 5 استفاده کنم.

این کندی نوشتن در ساختار RAID 6 همانطور که از شکل نیز پیدا است به دلیل ایجاد کردن ساختار های بلوکی داده ها و Parity ها بر روی دیسک ها می باشد که زمانگیر می شود.این سرعت در دستگاه های دخیره سازی حجیم داده ها و اطلاعات بالای 2 ترابایت تا حدود زیادی محسوس می شود . اما در کنار سرعت که نکته منفی RAID 6 می باشد ، نکته مثبت آن قدرت خطا پذیری این RAID در مقابل از بین رفتن اطلاعات دیسک ها می باشد که تقریبا دو برابر خطا پذیری بیشتر نسبت به RAID 5 دارد.

دلیل وجود این خطا پذیری دقیقا به خاطر وجود بلوک های Parity بیشتر نسبت به RAID 5 است. اگر خواسته شما از بین رفتن صفر درصد اطلاعات در برابر بروز خطا است قطعا RAID 6 بهترین گزینه شما خواهد بود. اما اگر سرعت و خطا پذیری میانه مد نظر شما است RAID 5 نیز گزینه مناسبی است ، به هر حال خوشحال می شویم در ادامه از نظرات شما دوستان در این خصوص استفاده کنیم. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات