سیستم RFID چیست و چگونه عمل می کند؟ + هزینه ها

RFID یا آرفید چیست؟RFID چگونه کار می کند؟ آرفید چه نیازمندی های سخت افزاری دارید؟ RFID از فناوری هایست که سال هاست بشر آن را به خدمت گرفته،اما توجه چندانی به آن نشده است. RFID مخفف عبارت Radio Frequency Identification می باشد وبه مفهوم "شناسایی از طریق فرکانس رادیودیی" است.برای توضیح عملکرد آن مثالی را بیان می کنیم : برای مثال فروشگاهی را در نظر بگیرید که برای خرید روزانه وارد آن می شوید؛ و اقلام مورد نیاز خود را در داخل چرخ دستی قرار داده اید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

سیستم RFID چیست و چگونه عمل می کند؟ + هزینه ها

صندوق دار با استفاده از بارکد باید تک تک اقلام را از داخل سبد برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان(Barcode Reader) اطلاعات آن را در یکی یکی وارد رایانه نماید تا فاکتور آن را صادر کند.بسیاری از اوقات به دلیل آن که تعداد کالاهای خریداری شده زیاد است،صف های طولانی ایجاد می شود یا به دلیل مخدوش بودن بارکد نمی توان به اطلاعات دسترسی داشت و این خود موجب مشکلات بیشتری می شود.با این فناوری جدید یعنی RFID ، شما سبد کالای خود را بر می دارید و بدون این که در صف های طولانی مدت بایستید و بدون این که مجبور شوید تک تک کالاهای خریداری شده را به صندوقدار نشان دهید،ازدر خارج می شوید.

سیستم RFID چیست و چگونه عمل می کند؟ + هزینه ها

نحوه عملكرد RFID

سيستم RFIDمبتني بر امواج راديويي است كه از چند كيلو‌هرتز تا چندين گيگاهرتز تعيين می‌شوند. تگ و تگ‌خوان انواع مختلفي دارند كه بنا بر نوع كاربرد مي‌توان از تگ و تگ‌خوان مناسب‌ استفاده نمود. بررسي انواع مختلف موجود در بازار و استفاده از نظر كارشناسان فني در اين زمينه نشان مي‌دهد كه استفاده از تگ RFID با فركانس پايين و برد كوتاه پاسخگوي نياز سازمان می‌باشد. پر واضح است كه بر اساس فرکانس مورد استفاده، برد ارتباطي تگ با Reader نيز تعيين می‌شود؛ فرکانس‌هاي پايين‌تر، بردهاي کمتري را پشتيباني می‌کنند كه اين محدوديت مشكلي براي نوع كارايي آن در اسناد مالكيت ايجاد نمي‌كند. نحوه ارتباط تگ و تگ‌خوان با برد كوتاه در شكل زیر نمايش داده شده است.

سیستم RFID چیست و چگونه عمل می کند؟ + هزینه ها

در مورد استفاده از تگ‌هاي پسيو و اكتيو RFID نيز مي‌توان به جرات بيان نمود كه نوع پسيو و بدون باتري آن نه تنها كافي مي‌باشد بلكه كارايي بهتري نيز نسبت به نوع اكتيو يا فعال،كه انرژي لازم براي پردازنده و ارسال امواج به سمت Reader را از باتري همراه خود تامين مي‌کنند، نيز دارد. بنابراين با استفاده از تگ‌هاي پسيو و در زماني كه نياز به خواندن اطلاعات ذخيره شده در تگ سند مالكيت وجود دارد، ابتدا Reader امواجي را به سمت تگ ارسال مي‌كند.

سپس پردازنده تگ با استفاده از انرژي اين امواج، فعال شده و دستور دريافتي از سوي Reader را پردازش می‌کند. در نهايت نتيجه توسط امواجي که انرژي آنها هم از امواج دريافتي تامين شده است به Reader مخابره مي‌شود. بدين ترتيب واضح است که برد اين تگ‌ها بسيار محدود است؛ چرا که فاصله تگ از Reader بايد به اندازه‌اي باشد که انرژي دريافت شده، توان فعال کردن پردازنده و تامين انرژي موج برگشتي را داشته باشد. بطور كلي براي پياده‌سازي و نصب RFID در سيستمهاي مختلف و با توجه به ماهيت سيستم به تجهيزات زير نياز است:

  1. كابل كشي شبكه
  2. تهيه و نصب Controller ها
  3. تهيه و نصب Reader يا تگ‌خوان
  4. نرم افزار مركزي در نقش مغز متفكر سيستم (نرم افزار مدیریت اطلاعات
  5. تگ‌هاي فعال و غير فعال (Tag)

سیستم RFID چیست و چگونه عمل می کند؟ + هزینه ها

برآورد هزينه‌هاي پياده سازي

هزينه‌هاي راه‌اندازي و بهره‌برداري از RFID در اسناد مالكيت را می‌توان به دو گروه تقسيم نمود:

هزينه‌هاي ثابت

  • الف) هزينه خريد تجهيزات : اصلي‌ترين هزينه‌هاي ثابت شامل تهيه و نصب تگ‌خوانها می‌باشد. برآورد قيمت هر يك از تگ‌خوانها در دامنه قيمتي دو الي شش ميليون ريال می‌باشد. نمونه دو ميليون ريالي آن ساخت كشور ايران می‌باشد و همراه با خدمات بعد از فروش است. نمونه‌هاي خارجي آن نيز در بازار ايران وجود دارد و قابل نصب و استفاده می‌باشد.
  • ب) هزينه نصب و راه‌اندازي : در كنار هزينه‌هاي ياد شده براي خريد سخت‌افزارهاي لازم، پياده‌سازي سيستم مذكور نيازمند استفاده از تخصص افراد وارد براي نصب و راه‌اندازي اين تجهيزات و همچنين استفاده از خدمات پشتيباني محصولات می‌باشد و منظور كردن اين هزينه‌ها نيز اهميت دارد.

هزينه‌هاي متغير

هزينه‌هاي متغير شامل هزينه تگهاي مورد نياز می‌باشد كه بانک بايد در كاغذهاي مورد استفاده براي چاپ اسناد مالكيت استفاده نمايد. دامنه تغييرات قيمت تگها بسيار متنوع می‌باشد و بررسي‌ها نشان می‌دهد كه هر تگ پسيو با فركانس و كارآيي مناسب براي استفاده در اسناد مالكيت هزينه‌اي در حدود شش تا دوازده هزار ريال را در پي دارد.البته در شروع پروژه، هزينه‌هاي راه‌اندازي به نظر بالاست اما كافي است تنها برآوردي ساده از هزينه‌هاي روزمره كاري نمود و ملاحظه نمود كه با اينكار به سادگي هزينه‌هاي اوليه توجيه‌پذير خواهد بود.


نظرات